Peran Pendidikan Agama Kristen Terhadap Prinsip Memelihara Kesucian Dalam 1 Petrus 1:16 Di Era Disrupsi
DOI:
https://doi.org/10.52489/jupak.v3i1.104Keywords:
Purity, Era of Disruption, Technology, Social mediaAbstract
Along with the development of the era from traditional to modern, the presence of gadgets and media is increasingly diverse and growing and so massive. The amount of information scattered about garbage, fake news (hoaks), pornography, violence where no one can filter it out in any way anymore which reduces spirituality to become a challenge for believers in maintaining holiness. Using descriptive qualitative methods, it can be concluded that the role of Christian religious education on the principle of maintaining chastity in 1 Peter 1: 16 in the Era of Disruption is that Christian educators can understand the era of disruption and its challenges as part of unlimited and free information that must be watched out for. Furthermore, in the Exegesis of 1 Peter 1:16, it is found that holiness is a symbol and the essence of believers in accompanying God is prioritized. For this reason, the role of Christian Religious Education cannot be separated from building spirituality which is exemplified by spiritual leaders and believers must rely on God.
Downloads
References
Alinurdin, D. (2018). Etika Kristen Dan Teknologi Informasi: Sebuah Tinjauan Menurut Perspektif Alkitab. Veritas: Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 17(2), 91–105. https://doi.org/10.36421/veritas.v17i2.309
Arifianto, Y. A., & sumiwi Rachmani, A. (2020). Peran Roh Kudus dalam Menuntun Orang Percaya kepada Seluruh Kebenaran Berdasarkan Yohanes 16:3. Jurnal Diegesis, 3(1), 1–12.
Bashori, K. (2018). Pendidikan Politik di Era Disrupsi. Sukma: Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.32533/02207.2018
Berkhof, L. (2000). Teologi Sistematika Volume 4. Momentum.
Boersema, J. A., GROEN, J. P., MARK, D., POS, R. T., RIEMER, G., & VENEMA, H. (2015). Berteologi Abad XXI. Literatur Perkantas.
Christensen, C. M., Raynor, M., & McDonald, R. (2016). What is disruptive innovation? In Harvard Business Review (Vol. 2015, Issue December).
Dwiraharjo, S. (2018). Persembahan yang Hidup Sebagai Buah dari Pembenaran Oleh Iman Menurut Roma 12: 1-2. PRUDENTIA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 1–24.
Gabrielle Florencia Santoso. (2019). Peran Roh Kudus Dalam Pengudusan. Consilium: Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 20, 81-98.
Grafura, L., & Wijayanti, A. (2019). Spirit Pedagogi di Era Disrupsi. LAKSANA.
Hadi, H., & Ijono. (2012). Iman Kristen. BPK Gunung Mulia.
Husaini, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dalam bidang pendidikan (e-education). MIKROTIK: Jurnal Manajemen Informatika, 2(1).
Jannah, R. (2017). Kenakalan Remaja Disebabkan Hilangnya Nilai-Nilai Pergaulan. Jurnal Ilmiah Umum (JIUM), I(1), 104–113.
Jones Pip, Badbury Liza, B. S. Le. (2016). Pengantar Teori-teori Sosial Dari Teori Fungsionalisme Hingga Post-Modernisme. In Yayasan Pustaka Obor Indonesia Indonesia (Vol. 5, Issue 1). Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Kasali, R. (2018). Self Disruption. Mizan Anggota IKAPI.
Meyliano, R. D. P. (2015). Inovasi Pelayanan Publik di Era Disrupsi (Studi tentang Keberlanjutan Inovasi E-Health di Kota Surabaya). In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). Universitas Airlangga.
Moloney, F. J., & Suharyo, I. (1998). Menjadi Murid dan Nabi, Model Hidup Religius Menurut Kitab Suci. In Yogyakarta: Kanisius. kanisius.
Muliawaty, L. (2019). Peluang Dan Tantangan Sumber Daya Manusia Di Era Disrupsi. Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi. https://doi.org/10.23969/kebijakan.v10i1.1416
Nugroho, W. A. (2018). Peranan Pendidikan Keluarga Tentang Kekudusan Hidup Menurut Roma 12: 1-2. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 1(2), 185–198.
Nurudin. (2007). Pengantar Komunikasi Massa. Grafindo.
Ohoitimur, J. (2018). Tantangan bagi Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Peluang bagi Lembaga Pendidikan Tinggi Johanis Ohoitimur. Respons, 23(02), 143–166.
Pasulu, A. (2020). Antara Disiplin Atau Penggembalaan: Rekonstruksi Ajaran Disiplin Gerejawi Pada Gereja Toraja Berdasarkan Reinterpretasi Terhadap Teks Matius 18:15-17. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen, Dan Musik Gereja, 4(1), 62–76. https://doi.org/10.37368/ja.v4i1.122
Prayitno, A. (2020). Pemahaman Pembangunan Doktrin Kekudusan Allah bagi Mahasiswa Teologi. FILADELFIA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 60–77.
Rahmawati, F. (2018). Kecenderungan Pergeseran Pendidikan Agama Islam di Indonesia Pada Era Disrupsi. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 244–257.
Rhenald, K. (2018). The Great Shifting. Gramedia Pustaka.
Rick Meyers. (2020). e-Sword® (Version 12.2.0). Rick Meyers All Rights Reserved Worldwide.
Ristiono, Y. B., & Sirait, J. R. (2021). Refleksi Teologi Kovenan Berdasarkan Kejadian 1-3 dan Implikasinya bagi Kehidupan Orang Percaya Masa Kini. JURNAL KADESI, 3(2), 186–199. https://doi.org/10.54765/ejurnalkadesi.v3i2.9
Ristiono, Y. B., Sirait, J. R., Baskoro, P. K., & Simbolon, M. E. (2022). The Influence of Teacher Personality Quality on the Spiritual Growth of a Congregation. Pharos Journal of Theology, 1(103(2)), 161–186. https://doi.org/10.46222/pharosjot.103.2048
Ronda, D. (2019). Kepemimpinan Kristen Di Era Disrupsi Teknologi. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 3(1), 1. https://doi.org/10.46445/ejti.v3i1.125
Rudito, P., & Sinaga, M. F. N. (2017). Digital Mastery, Membangun Kepemimpinan Digital Untuk Memenangkan Era Disrupsi. Gramedia Pustaka Utama.
Setiawan, D. (2018). Dampak perkembangan teknologi informasi dan komunikasi terhadap budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62–72.
Simon. (2020). Peran Roh Kudus Bagi Hamba Tuhan Dalam Merintis Gereja. LOGIA: Jurnal Teologi Pentakosta, 1(2), 41–64.
Sukono, D., & Suryaningsih, E. W. (2021). Metode Mengajarkan Kekudusan Hidup pada Anak-anak ditinjau dari 1 Petrus 1: 16. Prosiding Stt Erikson-Tritt, 1(1), 58–65.
Sumiwi, A. R. E. (2018). Peran Roh Kudus dalam Kehidupan Orang Percaya Masa Kini. JURNAL TEOLOGI GRACIA DEO, 1(1), 23–31. https://doi.org/10.46929/graciadeo.v1i1.19
Suwardana, H. (2018). Revolusi Industri 4. 0 Berbasis Revolusi Mental. JATI UNIK: Jurnal Ilmiah Teknik Dan Manajemen Industri, 1(1), 102. https://doi.org/10.30737/jatiunik.v1i2.117
Tafona’o, T. (2019). Kepribadian Guru Kristen Dalam Perspektif 1 Timotius 4:11-16. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 3(1), 62. https://doi.org/10.46445/ejti.v3i1.115
Tindagi, M. G. K. (2016). Yesus: Sosok Guru Agung (Kompetensi Dan Profesionalitas Dasar Guru Pak). Missio Ecclesiae, 5(1), 1–21.
Tobing, N. A. L., & Siringo-ringo, E. (2019). Penerapan Keteladanan Hidup Menurut 1 Timotius 4: 12 Bagi Remaja gereja Kristen Maranatha Indonesia Jemaat Isa Almasih Medan Tahun 2018. PROVEDENSI: Jurnal Pendidikan Dan Teologi, 2(1), 1–19.
Wardiana, W. (2002). Perkembangan teknologi informasi di Indonesia.
Watie, E. D. S. (2016). Komunikasi dan media sosial (communications and social media). Jurnal The Messenger, 3(2), 69–74.
Wijaya, Hendi. (2018). Pertobatan di Dalam Philokalia: Artikel Ulasan. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 3(1), 52. https://doi.org/10.30648/dun.v3i1.174
Wijaya, Hengki. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep Dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Wulansasi, A., & Ma’mun, A. A. J. (2019). Kepemimpinan Pendidikan: Menghadapi Disrupsi Dan Vuca Di Masa Depan. Indonesian Journal of Educational Management, 1(1), 51–75.
Zega, S., & Hendi, H. (2021). Perananan Dianoia di dalam Kekudusan Ditinjau dari 1 Petrus 1: 13-16. Jurnal Teologi Berita Hidup, 3(2), 216–230.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.