The Role of Education in the Church to Equip Generation Z in Maintaining the Faith for the Implementation of the Great Mandate
DOI:
https://doi.org/10.52489/jupak.v3i2.126Keywords:
Education in Church, Faith, Generation Z, Grand Mandate, RoleAbstract
Generation Z lives in a digital age, which is selfish and forgets the great task that God has given to believers. The Church is responsible and has an important role to play in preparing Generation Z for the implementation of this great mandate. The purpose of this research is to find out the needs of youth in carrying out the great mandate. This article was written using qualitative research methods with a literature study approach, by describing the concept of theological studies of the role of the church in equipping Generation Z in defending the faith for the implementation of the great mandate. it was found that teenagers in this era need the role of the church to form them into disciples who can make disciples, the church must equip Generation Z to carry out Jesus' commands to non-believers.
Downloads
References
Albertus, D. K. (2018). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. In Jakarta: Grasindo. Grasindo.
Ambarita, D. (2018). Perspektif Misi dalam Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru. Pelita Kebenaran Press.
Baskoro, P. K. (2020). Landasan Psikologis Pendidikan Kristen dan Relevansinya dalam Pendidikan Kristen Masa Kini. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 1(1), 47–67. https://doi.org/10.52489/jupak.v1i1.6
Berkhof, H., & Enklaar, I. H. (2018). Sejarah Gereja. Gunung Mulia.
Damanik, R. (2022). Hidup Menggereja dalam Bingkai Relasi Sosial. Jurnal Teologi Gracia Deo, 4(2), 1–15.
Darmaputera, E. (2005). Pergulatan Kehadiran Kristen di Indonesia. Gunung Mulia.
Darmawan, I. P. A. (2019). Jadikanlah Murid: Tugas Pemuridan Gereja Menurut Matius 28:18-20. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat. https://doi.org/10.46445/ejti.v3i2.138
Edwards, J. (2019). Allah Sedang Berkarya: Tanda-Tanda Kebangunan Rohani Sejati. Momentum.
Gunawan, G. I. S. (2017). Menjadi Orang Kristen Yang Berbeda. Pustaka Sorgawi.
Hadiwijono, H. (2019). Iman Kristen. Gunung Mulia.
Hartono, H. (2018). Mengaktualisasikan Amanat Agung Matius 28:19-20 dalam Konteks Era Digital. Kurios, 4(2), 157. https://doi.org/10.30995/kur.v4i2.87
Hasan Sutanto. (2019). Perjanjian Baru Interlinear Yunani-Indonesia dan Konkordansi Perjanjian Baru, Jilid II. LAI.
Hull, B. (2014). Panduan Lengkap Pemuridan (1st ed.). Yayasan Gloria.
Hutagalung, P. (2020). Pemuridan Sebagai Mandat Misi Menurut Matius 28:18-20. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 2(1), 64–76. https://doi.org/10.36270/pengarah.v2i1.22
Hutapea, L. A. P. (2013). Membangun Kemitraan Gereja Dalam Pelayanan Misi Masa Kini. Missio Ecclesiae, 2(2), 184–206. https://doi.org/10.52157/me.v2i2.32
Jhon M. Drescher. (2008). Melakukan Buah Roh. In Jakarta: BPK Gunung Mulia. Gunung Mulia.
Lasut, C. J. (2020). Revitalisasi Misi Kristen Era Kontemporer (Y. Bani (ed.); 1st ed.). Sekolah Tinggi Teologi Basom.
Listari, L., & Arifianto, Y. A. (2020). Prinsip-prinsip Misi dari Teks Amanat Agung bagi Pelaksanaan Misi Gereja Masa Kini. JURNAL TEOLOGI GRACIA DEO, 3(1), 42–55.
Manalu, M. W. Y. (2018). Dogmatika Kristen: Dari Perspektif Reformed. Gerakan Kebangunan Kristen Reformed.
Perangin Angin, Y. H., & Yeniretnowati, T. A. (2021). Gereja dan Pemuridan: Pilar Pendidikan Agama Kristen dan Implikasinya bagi Murid Kristus. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(1), 47–66. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i1.42
Piper, O. A., Kittel, G., & Bromiley, G. W. (1995). Theological Dictionary of the New Testament, Vol. I. In Journal of Biblical Literature (Vol. 83, Issue 3). W.B. Eerdmans. https://doi.org/10.2307/3264292
Ristiono, Y. B., Sirait, J. R., Baskoro, P. K., & Simbolon, M. E. (2022). The Influence of Teacher Personality Quality on the Spiritual Growth of a Congregation. Pharos Journal of Theology, 1(103(2)), 161–186. https://doi.org/10.46222/pharosjot.103.2048
Ruth F. Selan. (2017). Pedoman Pembinaan Warga Jemaat. Kalam Hidup.
Santosa, E. T. (2017). Raising Children In Digital Era: Pola Asuh Efektif Untuk Anak di Era Digital. Elex Media Komputindo.
Setiawan, D. E., Taribaba, A. L., Lorensa, D., & Anastasia, N. (2021). Ritus Pencurahan Darah Korban Binatang: Perjumpaan Injil dengan Tradisi Manengeh di Suku Dayak Bumate. CARAKA: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika, 2(1), 1–15. https://doi.org/10.46348/car.v2i1.42
Setiawan, D., & Salendur, J. H. H. (2021). Tiktokers: Studi Kasus Tentang Penerimaan Konsep Diri Yang Positif Pada Mahasiswa ITBK Bukit Pengharapan Tawangmangu. Jurnal Teologi (JUTEOLOG), 2(1), 18–33. https://doi.org/10.52489/juteolog.v2i1.44
Sing, S. (2017). Dasar Gereja Yang Esa (Mat.16:18). Gereja Kristen Wesley Indonesia.
Stillman, D., & Stillman, J. (2018). Generasi Z: Memahami karakter generasi baru yang akan mengubah dunia kerja. Gramedia Pustaka Utama.
Suharto, P. (n.d.). Manajemen Gereja Sebuah Alternatif. In Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents. Gunung Mulia.
Supriyadi, D. (2021). Implementasi Best Practice dalam Pendidikan Agama Kristen di Sekolah Minggu. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(1), 94–108. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i1.25
Tanuwidjaja, S., & Udau, S. (2020). Iman Kristen Dan Kebudayaan. Jurnal Teologi Kontekstual Indonesia, 1(1), 1. https://doi.org/10.46445/jtki.v1i1.299
Tomatala, Y. (2017). Penginjilan Masa Kini 1. Gandum Mas.
Tong, S. (2017). From Faith to Faith (Dari Iman Kepada Iman). Momentum.
White, J. E. (2017). Meet Generation Z: Understanding and Reaching the New Post-Christian World. In BakerBooks. Baker Book.
Yuli, P., Tambunan, S., Karbui, T., Damanik, R., & ... (2022). T Tantangan, Peluang, Dan Strategi Pendidikan Kristen Pada Era Disrupsi. CARAKA: Jurnal Teologi …, 1407 (November), 295–308.
Zarra, E. J. (2017). Helping Parents Understand the Minds and Hearts of Generation Z. Rowman & Littlefield Publishers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.