The Role Of The Teacher In Instruding Character Values In Autistic Students

Authors

  • Adriana Sole Institut Agama Kristen Negeri Kupang

      DOI:

https://doi.org/10.52489/jupak.v4i1.128

Keywords:

teacher's role, character values, students

Abstract

The purpose of this research is to find out the teacher's role in instilling character values in the Nunumeu Soe State Special School. The approach used in this research is a qualitative approach with descriptive methods. The results obtained in this study are: The teachers at the Soe Special School have carried out their roles well as role models, inspirations, motivators, dynamists and evaluators in instilling character values in autistic children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, A., & Badril, S. (2021). Pelayanan Pendidikan Agama Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Kota Parepare. Jurnal Educandum, 7(2). https://blamakassar.e-journal.id/educandum/article/view/550

Afriyani, D. (2021). Manajemen emosi konselor dalam pola pengasuhan anak autis di yayasan peduli anak Desa Langko Kecamatan Lingsar. UIN Mataram. http://etheses.uinmataram.ac.id/1983/

Agustini, A. (2019). Penerimaan Diri Orang Tua Terhadap Anak Autisme (Study Kasus Di Desa Pulau Harapan Kec. Sembawa Kab. Banyuasin III). UIN Raden Fatah. https://repository.radenfatah.ac.id/4164/1/SKRIPSI.pdf

Agustinova, D. E. (2015). Memahami metode penelitian kualitatif. In Yogyakarta: Calpulis. https://scholar.google.com/scholar?cluster=3512159524730118210

Ahimsa, S. P. (2017). Dinamika psikologis komunikasi verbal anak Gangguan Spektrum Autisme (ASD). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. http://etheses.uin-malang.ac.id/9342/

Ahmad, D. N. (2017). Membangun Komunikasi dan Pendidikan Berkarakter dalam Keluarga dalam Pengenalan Awal Organ Seksual pada Anak. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi).

Alima, S. M. (2019). peran guru dalam meningkatkan keterampilan bersosialisasi bagi siswa berkebutuhan khususdi sekolah autis dan abk pesantren anaksholeh baitul qur’an gontortahun pelajaran 2018/2019. IAIN Ponorogo. http://etheses.iainponorogo.ac.id/7132/

Aminah, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Anak Berkebutuhan Khusus di Lembaga Insan Cemerlang Desa Tanjung Sepreh Kecamatan Maospati Magetan. JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION STUDIES, 1(1), 30–45. https://doi.org/10.54180/joeces.v1i1.3091

Amka, A. (2017). Evaluasi Pendidikan Karakter Inklusif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Reguler. Jurnal Sagacious.

Anshary, A. D. R. (2020). Peran Tutor Dalam Pendekatan Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Homeschooling Smart Talent Bandung. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. http://repositori.unsil.ac.id/5022/

Ardiansyah, A., Nggeboe, F., & Hariss, A. (2017). Kajian Yuridis Penelantaran Anak Oleh Orang Tua Menurut Persfektif Hukum Indonesia. Legalitas: Jurnal Hukum, 10(1). http://legalitas.unbari.ac.id/index.php/Legalitas/article/view/160

Burhaein, E., Agustin, N., & Santoso, F. (2022). Bagaimana Pelaksanaan Strategi Pembelajaran Penjas Adaptif selama Pandemi? Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4). https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/6408

Emilia, D. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Anak Di Sd Negeri 64 Bengkulu Selatan Desa Suka Nanti Kecamatan Kedurang. repository.iainbengkulu.ac.id.

Hagelberg, D. (1996). Tafsiran Surat Roma. Yayasan Kalam Hidup.

Krismawati, V. (2021). Strategi Guru Pendamping Khusus Dalam Implementasi K13 Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Anak Berkebutuhan Khusus Di SD Alam Lukulo. Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU). https://eprints.iainu-kebumen.ac.id/id/eprint/183/1/1. COVER.pdf

Nahampuan, D. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Anak Autis di SLB C Karya Bhakti Purworejo. Widia Ortodidaktika, 6(5), 538–546. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/plb/article/view/7783

Rosleny, B., & Basri, M Djamaluddin, S. (2022). Analisis Penanaman Nilai Karakter Pada Anak Berkebutuhan Khusus di SD Negeri Unggulan Mongisidi I Makassar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan, 6(4). https://www.jurnal.stiq-amuntai.ac.id/index.php/al-madrasah/article/view/1402

Sugiono, S. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. In Bandung: Alfabeta. Alfabeta. https://scholar.google.com/scholar?cluster=18173409321155368440

Tantoro, S., & Yasnawati, R. (2015). Aktivitas Belajar dan Struktur Belajar pada Anak Autis di Sekolah Luar Biasa Yayasan Harapan Bunda Dumai (Yhbd) Kota Dumai. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 2(2). https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFSIP/article/view/7254

Widyastuti, A. (2020). 77 Permasalahan Anak dan Cara Mengatasinya. https://scholar.google.com/scholar?cluster=8484386551336068278

Downloads

Published

2023-11-16

How to Cite

Sole, A. (2023). The Role Of The Teacher In Instruding Character Values In Autistic Students. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 4(1), 32-48. https://doi.org/10.52489/jupak.v4i1.128

Issue

Section

Articles