The Role of The Teacher in Instruding Character Values in Autistic Students
DOI:
https://doi.org/10.52489/jupak.v4i1.128
Keywords:
teacher's role, character values, studentsAbstract
The purpose of this research is to find out the teacher's role in instilling character values in the Nunumeu Soe State Special School. The approach used in this research is a qualitative approach with descriptive methods. The results obtained in this study are: The teachers at the Soe Special School have carried out their roles well as role models, inspirations, motivators, dynamists and evaluators in instilling character values in autistic children.
Downloads
References
Abubakar, A., & Badril, S. (2021). Pelayanan Pendidikan Agama Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Kota Parepare. Jurnal Educandum, 7(2). https://blamakassar.e-journal.id/educandum/article/view/550
Afriyani, D. (2021). Manajemen emosi konselor dalam pola pengasuhan anak autis di yayasan peduli anak Desa Langko Kecamatan Lingsar. UIN Mataram. http://etheses.uinmataram.ac.id/1983/
Agustini, A. (2019). Penerimaan Diri Orang Tua Terhadap Anak Autisme (Study Kasus Di DesaPulau Harapan Kec. Sembawa Kab. Banyuasin III). UIN Raden Fatah. https://repository.radenfatah.ac.id/4164/1/SKRIPSI.pdf
Agustinova, D. E. (2015). Memahami metode penelitian kualitatif. In Yogyakarta: Calpulis. https://scholar.google.com/scholar?cluster=3512159524730118210
Ahimsa, S. P. (2017). Dinamika psikologis komunikasi verbal anak Gangguan Spektrum Autisme (ASD). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. http://etheses.uin-malang.ac.id/9342/
Ahmad, D. N. (2017). Membangun Komunikasi dan Pendidikan Berkarakter dalam Keluarga dalam Pengenalan Awal Organ Seksual pada Anak. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi).
Alima, S. M. (2019). peran guru dalam meningkatkan keterampilan bersosialisasi bagi siswa berkebutuhan khususdi sekolah autis dan abk pesantren anaksholeh baitul qur’an gontortahun pelajaran 2018/2019. IAIN Ponorogo. http://etheses.iainponorogo.ac.id/7132/
Aminah, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Anak Berkebutuhan Khusus di Lembaga Insan Cemerlang Desa Tanjung Sepreh Kecamatan Maospati Magetan. JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION STUDIES, 1(1), 30–45. https://doi.org/10.54180/joeces.v1i1.3091
Amka, A. (2017). Evaluasi Pendidikan Karakter Inklusif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Reguler. Jurnal Sagacious.
Anshary, A. D. R. (2020). Peran Tutor Dalam Pendekatan Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Homeschooling Smart Talent Bandung. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. http://repositori.unsil.ac.id/5022/
Ardiansyah, A., Nggeboe, F., &Hariss, A. (2017). Kajian Yuridis Penelantaran Anak Oleh Orang Tua Menurut Persfektif Hukum Indonesia. Legalitas: Jurnal Hukum, 10(1). http://legalitas.unbari.ac.id/index.php/Legalitas/article/view/160
Burhaein, E., Agustin, N., & Santoso, F. (2022). Bagaimana Pelaksanaan Strategi Pembelajaran Penjas Adaptif selama Pandemi? Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4). https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/6408
Emilia, D. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Anak Di Sd Negeri 64 Bengkulu Selatan Desa Suka Nanti Kecamatan Kedurang. repository.iainbengkulu.ac.id.
Hagelberg, D. (1996). Tafsiran Surat Roma. Yayasan Kalam Hidup.
Krismawati, V. (2021). Strategi Guru Pendamping Khusus Dalam Implementasi K13 Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Anak Berkebutuhan Khusus Di SD Alam Lukulo. Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU). https://eprints.iainu-kebumen.ac.id/id/eprint/183/1/1. COVER.pdf
Nahampuan, D. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Anak Autis di SLB C Karya Bhakti Purworejo. Widia Ortodidaktika, 6(5), 538–546. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/plb/article/view/7783
Rosleny, B., & Basri, M Djamaluddin, S. (2022). Analisis Penanaman Nilai Karakter Pada Anak Berkebutuhan Khusus di SD Negeri Unggulan Mongisidi I Makassar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan..., 6(4). https://www.jurnal.stiq-amuntai.ac.id/index.php/al-madrasah/article/view/1402
Sugiono, S. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. In Bandung: Alfabeta. Alfabeta. https://scholar.google.com/scholar?cluster=18173409321155368440
Tantoro, S., & Yasnawati, R. (2015). Aktivitas Belajar dan Struktur Belajar pada Anak Autis di Sekolah Luar Biasa Yayasan Harapan Bunda Dumai (Yhbd) Kota Dumai. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 2(2). https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFSIP/article/view/7254
Widyastuti, A. (2020). 77 Permasalahan Anak dan Cara Mengatasinya. https://scholar.google.com/scholar?cluster=8484386551336068278
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.