Implementation of The Scramble Learning Model to Improve Student Learning Outcomes in Christian Religion Education Subjects

Authors

  • Deviana Sibulo Pendidikan agama kristen, IAKN Kupang
  • Debi Afliana Sapus Institut Agama Kristen Negeri Kupang

      DOI:

https://doi.org/10.52489/jupak.v4i2.134

Keywords:

Scramble Learning Model, Student Learning Outcomes, Christian Religion Education

Abstract

The purpose of this study was to determine student learning mastery by applying the scramble learning model in Christian Religious Education learning at the Evangelical Christian Church of Timor Manulai I Elementary School. The type of research used in this study was Classroom Action Research. The results showed that learning using the scramble method could improve student learning outcomes in the subject of Christian Religious Education and ethics which was marked by an increase in student learning outcomes in each cycle. Student learning outcomes in cycle I reached 70.83% which achieved the Minimum Completeness Criteria and increased in Cycle II to 85.33% of students. Student learning outcomes increased from the average score of Pre-Cycle students by 72.41%, increased in cycle I by 70.83% and learning outcomes in Cycle II increased by 85.33%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, A., Jafar, M., Hendri, H., Qurba, A. Q., & ... (2022). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. … Agama Islam Al ….

Arimbi, D. A. (2017). Analisis Keefektifan Belajar Matematika Menggunakan Model Scramble pada Siswa SMP Muhammadiyah 06 Belawan TP 2016/2017. repository.umsu.ac.id.

Collins, A., & Halverson, R. (2018). Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling in America. books.google.com.

Fitrah, M. (2017). Luthfiyah, Metodologi Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas dan Studi Kasus. In Jawa Barat: CV Jejak.

Halawa, A. M. (2021). Penerapan Metode Scramble Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Shanan.

Idowu, S. O. (2017). Implementation of the Nigerian civic education curriculum to develop effective citizenship in young learners: stakeholders perspectives. bura.brunel.ac.uk.

Kartikawati, R. D. (2015). The implementation of teaching and learning for islamic education subject (fiqh) based on cognitive developmental psychology levels in MTsN Malang 1. etheses.uin-malang.ac.id.

Meirista, E., & Gapsari, N. (2020). Aplikasi Model Pembelajaran Scramble dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. … Pembelajaran ….

Pasani, C. F., Kusumawati, E., & Imanisa, D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Membina Karakter Tanggung Jawab Dan Disiplin Siswa. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan ….

Putra, M. I. S., Wardani, I. K., & Rozi, F. (2021). Analisis Peningkatan Kemampuan Menyambung Huruf Hijaiyah Menggunakan Metode Scramble And Discussion Di Kelas V Mi Al Hidayah Tugusumberjo …. Jurnal Pendidikan Dasar Islam.

Safilda, F. N., Anggoro, B. S., Putra, R. W. Y., & ... (2021). Analisis Pemahaman Konsep Berdasarkan Model Scramble Berbasis STEAM dan Gaya Belajar. Proximal: Jurnal ….

Sahertian, N. L., Ming, D., Istinatun, H. N., & Sirait, J. R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Jerold E KEM Di Smp Hanuru. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(1), 143–165. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i1.26

Saputra, N. (2021). Penelitian tindakan kelas. books.google.com.

Siburian, M. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Dengan Metode Bermain Peran Di SMP Negeri 1 Sunggal. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 3(1), 32–49. https://doi.org/10.52489/jupak.v3i1.116

Syahputra, A. (2022). Dampak Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Berbantu Media Powerpoint Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di MTS PAB-I …. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan ….

Yati, T. B. R., Badariah, B., & Nofriadi, N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Koopratif Tipe Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Terpadu Kelas VIII SMP Negeri 6 Muaro …. repository.uinjambi.ac.id.

Yuna, Y. A., Mujib, M., & Suri, I. R. A. (2018). Model Pembelajaran Scramble dan Time Token Arends (TTA) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional ….

Yuniarti, R. (2021). Pembelajaran menyusun kalimat acak pada siswa kelas I dengan menggunakan metode scramble berbantuan kartu kata. COLLASE (Creative of Learning Students ….

Yunita, Y. V. (2020). Penerapan model pembelajaran scramble game untuk meningkatkan hasil belajar penguasaan kosakata berbasis gemar membaca siswa kelas 1 SDN …. repository.um.ac.id.

Zulfiah, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Metode Scramble pada Materi Sistem Koordinat. Jurnal Penelitian Pendidikan.

Downloads

Published

2024-06-19

How to Cite

Sibulo, D., & Sapus, D. A. (2024). Implementation of The Scramble Learning Model to Improve Student Learning Outcomes in Christian Religion Education Subjects. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 4(2), 59-69. https://doi.org/10.52489/jupak.v4i2.134

Issue

Section

Articles