Implementation of Christian Religious Education in Instilling the Value of Christ's Love at SDN 26 Simpang-Hulu, West Kalimantan

Authors

  • Yuel Sumarno STT Bethel Indonesia
  • Yehezkiel V. Fernando STT Bethel Indonesia

      DOI:

https://doi.org/10.52489/jupak.v5i1.196

Keywords:

Christian, Christ's Love, Implementation

Abstract

Implementation of Christian religious education still lacks creativity in rural schools. Inland schools are an important asset for the nation's progress. The spearhead of the nation is education itself. This research aims to provide solutions for schools in rural areas to implement relevant and creative Christian religious education. This research used a qualitative method with a descriptive approach, and then the researcher interviewed one of the educators who teaches at SDN 26 Simpang Hulu, West Kalimantan. The results of the research found that (i) an educator's creativity provides a strong impetus for existing learning, (ii) Educators must also teach with a contextual approach, not just a textual one, and (iii) Implementation of Christian religious education can be carried out if an educator can provide learning without the existence of a GAP or dividing wall.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Wildan, Attalina, S. N. C., & Widiyono, A. (2022). Analisis Dampak Game Online Pada Interaksi Sosial Anak Usia Sekolah Dasar Di Desa Bawu RT 06 RW 01. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 534–541.

Artanto, W. (2012). Spiritualitas Pelayanan: Perjumpaan Dengan Allah Dan Sesama. In A. N. Nathar (Ed.), Spiritualitas Dan Pelayanan (p. 7). TAMAN PUSTAKA KRISTEN.

Boehlke, R. R. (2006). Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. BPK Gunung Mulia.

Borrong, R. P. (2002). Berakar didalam Dia dan di bangun di atas Dia. BPK Gunung Mulia.

Christie, N. A. (2023). Optimalisasi Kurikulum Merdeka Dalam Pendidikan Agama Kristen Pada Era Digital. Shalom: Jurnal Teologi Kristen, 3(1), 62–74.

David, F. R. (2011). Manajemen Strategis Konsep. Salemba Empat.

Fitra, A. (2018). Pengaruh Tata Ruang Kelas Terhadap Efektivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di SMP IT Ar-Ridho Palembang. In journal Fakultas Tarbiyah dan Keguruan (Vol. 53, Issue 9). UIN RADEN FATAH.

Harjanto, V. W. (2021). Berbakti Dengan Spirit Dan Nalar: Spiritualitas Atau Teologi? Orientasi Baru. Jurnal Filsafat Dan Teologi.

Juhji. (2016). Peran guru dalam pendidikan. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 52–62.

Kowal, R. R. (2017). Implementasi Pendidikan Agama Kristen (PAK) Dalam Masyarakat Majemuk. RHEMA: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika, 3(2), 71–81.

Kristanto, R., Sudarwanto, S., & Kurniawati, W. (2020). Public Speaking serta Teknik Ice Breaking dan MC Sebagai Upaya Pengajaran yang Menarik. Jurnal Komunitas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 127–132. https://doi.org/10.31334/jks.v2i2.734

Lase, D. (2022). Keterampilan dan Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen di Era Revolusi Industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 15(2), 53–66. https://doi.org/10.36588/sundermann.v15i2.98

Mahendra, Y., Fernando, Y., & Runesi, A. (2022). Metode Sersan Sebagai Model Pembelajaran Efektif dan Inovatif dalam Kelas Virtual di Sekolah Tinggi Teologi Bethel Indonesia. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 1668–1677. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2187

Maringan, A., & Fernando, Y. V. (2021). Manfaat Penggunaan Gadget terhadap Minat Belajar Siswa Pendidikan Kristen pada Era Postmodern. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2400–2410.

McGrath, A. E. (1999). Christian Spirituality: An Introduction. Blackwell Published.

Moelong. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakary.

Muhammad, A. A. (2023). Implementasi Pendidikan Multikultural Di Sekolah Inklusif Sd Tumbuh 3 Yogyakarta. Change Think Journal, 2(2), 188–201.

MUHARRIR. (2022). PENGGUNAAN ICE BREAKING DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM KELAS VIII SMP MUHAMMADIYAH PINRANG [IAIN Parepare]. In IAIN Parepare (Vol. 2, Issue 1). https://doi.org/10.1080/23322039.2017.14168

Norhikmah, N., Rizky, N. F., Puspita, D., & Saudah, S. (2022). Inovasi Pembelajaran dimasa Pendemi: Implementasi Pembelajaran berbasis Proyek Pendekatan Destinasi Imajinasi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3901–3910. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1886

Novitasari, N., Hidayatul Habibah, F., Vera Yuniar, D., Sari Sulistiowati, I., Rarin Erlina, K., Umah, K., Hilya, N., Ning Rahayu, R., Kholifah, S., Mahfudhoh, S., Muafiyah, S., Zayyinatul Mustafidah, S., & Azkiyyah, C. (2022). Perancangan Kelas Desain Interior dalam Membentuk Pertumbuhan dan Perkembangan Anak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 52–61. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i2.128

Nurhasanah, Nasution, J. A., Nelissa, Z., & Fitriani. (2021). PERANAN GURU KELAS SEBAGAI PEMBIMBING PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Suloh, 6(1), 35–42.

Pandie, R. D. Y., Zega, Y. K., Harefa, D., Nekin, S. M., Sapalakkai, R. S., & Sophia, S. (2022). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme bagi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Sekolah. REAL DIDACHE: Journal of Christian Education, 2(1), 15–29. https://doi.org/10.53547/rdj.v2i1.154

Pantan, F., Benyamin, P. I., Handori, J., Sumarno, Y., & Sugiono, S. (2021). Resiliensi spiritual menghadapi disruption religious value di masa pandemi Covid-19 pada lembaga keagamaan. KURIOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 7(2), 372–380.

Ponno, A. T., Reniati, Sambo, Y., Tangnga, S., & Mean, R. (2023). PENANAMAN NILAI-NILAI MODERASI BERAGAMA DALAM LINGKUP MASYARAKAT MAJEMUK. Jurnal Salome: Multidisipliner Keilmuan, 1(5), 356–365.

Pusparina, R. (2021). Meningkatkan Motivasi Berprestasi Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan CTL. Indonesian Journal of Educational Development, 2(2), 391–400. https://doi.org/10.5281/zenodo.5257412

Rohmadi, M. (2021). Guru dan dosen kreatif, inovatif, dan produktif sebagai penggerak literasi di era digital. Seminar Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya (PEDALITRA I), 1(1), 10–14. https://ojs.mahadewa.ac.id

Sinambela, J. L., Sinaga, J., Pelawi, S., & Tineti, M. L. (2022). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN BAGI ANAK MENGGUNAKAN METODE BERCERITA BERDASARKAN ULANGAN 6:7. SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(2), 129–142.

Sirait, E. D., & Sugiono, S. (2020). Implementasi pendidikan karakter terhadap karakter siswa di sekolah menengah kejuruan bethel petamburan. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 11(April), 16–31.

Sitepu, I. N., & Naibaho, D. (2023). KRISTUS SEBAGAI TELADAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN. Pediaqu:Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(4), 1–23.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif dan R&D. Penerbit Alfabeta.

Tarrapa, S. (2021). Implementasi pendidikan agama Kristen yang relevan dalam masyarakat majemuk sebagai dimensi misi gereja. Kurios, 7(2), 392–403. https://doi.org/10.30995/kur.v7i2.308

Telaumbanua, A. (2020). Implementasi Pendidikan Agama Kristen di Era Teknologi. Sanctum Domine: Jurnal Teologi, 9(1), 45–68. https://doi.org/10.46495/sdjt.v9i1.57

Telaumbanua, N. A., Lase, D., & Ndraha, A. (2021). Kreativitas Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran di SD Negeri 075082 Marafala. HINENI: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 10–28. https://doi.org/10.36588/hjim.v1i1.63

Umasugi, H. (2020). Guru Sebagai Motivator. Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 6(2), 29–38.

Uno, H. B. (2013). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. BUMI AKSARA.

Widjaja, I., Putrawan, B. K., & Wijaya, H. (2020). Manajemen Pendidikan Agama Kristen Melalui Pelayanan Penggembalaan Dalam Kelompok Sel. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 18(2), 159–170. https://doi.org/10.32729/edukasi.v18i2.689

Zebua, S., & Sibarani, M. (2023). Peningkatan Kreativitas Guru Pendidikan Agama Kristen Melalui Pengembangan Materi Pembelajaran Digital. Sinar Kasih: Jurnal …, 1(1). https://jurnal.sttarastamarngabang.ac.id/index.php/sinarkasih/article/view/133

Downloads

Published

2024-12-12

How to Cite

Sumarno, Y. ., & Fernando, Y. V. (2024). Implementation of Christian Religious Education in Instilling the Value of Christ’s Love at SDN 26 Simpang-Hulu, West Kalimantan. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 5(1), 25-37. https://doi.org/10.52489/jupak.v5i1.196

Issue

Section

Articles