Efficacy: Can It Improve Students' Learning Achievement
DOI:
https://doi.org/10.52489/jupak.v5i1.213
Keywords:
Efficacy, Students, Learning AchievementAbstract
Education is one of the needs that is needed by every individual and is a very important thing, because education has an important role and has a big impact on human life. In the world of education, of course, it cannot be separated from various problems which certainly require an answer as a solution to existing problems. One of the topics of discussion in the world of education at this time is regarding the nature of self-efficacy or self-efficacy that exists in students. According to several journals, several studies have been conducted on self-efficacy in students and the results found that self-efficacy has a significant impact on students, both in terms of thinking patterns, ways of learning and doing assignments, and influencing student learning outcomes. In addition, self-efficacy plays an important role for each individual, so that they are able to discover and develop their potential (Rustika 2012). Even though this self-efficacy has a positive impact on student learning outcomes, in reality not all students have this self-efficacy themselves. Because of that, another party is needed to generate self-efficacy in a student. Therefore, this paper discusses "Self efficacy: can it increase student achievement?"
Downloads
References
Akuba, Stefy Falentino, Dian Purnamasari, dan Robby Firdaus. 2020. “Pengaruh Kemampuan Penalaran, Efikasi Diri dan Kemampuan Memecahkan Masalah Terhadap Penguasaan Konsep Matematika.” Jurnal Nasional Pendidikan Matematika 52.
Anggara, Fery, A. Muri Yusuf, dan Marjohan. 2016. “Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dengan Modeling dalam Meningkatkan Efikasi Diri Siswa dalam Menghadapi Ujian.” Konselor 44.
Anitasari, Olivia Pandansari, Rika Susanti, Kurniawati, dan Abdul Aziz. 2021. “Pengaruh Efikasi Diri terhadap Perilaku Menyontek Siswa Sekolah Dasar selama Pembelajaran Daring.” Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan 87.
Ardiyanti, DIfa, dan Amadi Alsa. 2015. “Pelatihan "PLANS" untuk Meningkatkan Efikasi Diri dalam Pengambilan Keputusan Karir.” Gadjah Mada Journal of Professional Psychology 5.
Florina, Sri, dan Laurence Zagoto. 2019. “EFIKASI DIRI DALAM PROSES PEMBELAJARAN.” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran 389-390.
Florina, Sri, dan Zagoto Laurence. 2019. “Efikasi Diri dalam Proses Pembelajaran.” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran 389-391.
Karmila, Nita, dan Siti Raudhoh. 2021. “PENGARUH EFIKASI DIRI TERHADAP KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA.” Jurnal Ilmiah Pendidikan 37.
Kusrieni, Devi. 2014. “Hubungan Efikasi Diri dengan Perilaku Mencontek.” Psikopedagogia 102.
Laksmi, Putu Putri Dena, Ni Wayan Suniasih, dan Komang Ngurah Wiyasa. 2018. “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Efikasi Diri.” Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan 85.
Monika, dan Adman. 2017. “Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan.” JURNAL PENDIDIKAN MENEJEMEN PERKANTORAN 2019-226.
Mukti, Bani, dan Fatwa Tentama. 2019. “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Efikasi Diri Akademik.” 344.
Nurfa'izah. 2023. “Hubungan antara Efikasi Diri dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI SMAN 1 Kembang.” Jurnal Bimbingan dan Konseling 334-341.
Nurhijatina, Havifa, dan Ar rosikh. 2022. “Pengaruh Self Efficacy dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V MI NW KAWO.” Jurnal PGMI 197-213.
Oktariani. 2018. “PERANAN SELF EFFICACY DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA.” Kognisi Jurnal 49-50.
Rustika, I Made. 2012. “Efikasi Diri: Tinjauan Teori Albert Bandura.” Buletin Psikologi 18.
Sinulingga, Jani Natasari. 2016. “KEPRIBADIAN DAN EFIKASI DIRI DENGAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR .” Jurnal Pendidikan Dasar 52.
Sudwiarum, Diaz Ayu, Nuryana, dan Ratna Puspitasari. 2021. “Siswa yang Memiliki Efikasi Diri yang Tinggi Mempunyai Performansi yang Lebih Baik dibandingkan dengan Siswa yang Efikasi Dirinya Rendah.” Edueksos 294-309.
Sulistyono, AS Hasibuan dan D. 2018. “Peranan Ideologi dalam Integrasi.” Kebijakan Pemerintah 4.
Wardhani, Fransisca Putri Intan, dan Jimmy Ellya Kurniawan. 2017. “Peran Gaya Kepemimpinan Transformasional Guru Terhadap Efikasi Diri Siswa dalam Berwirausaha di Sekolah Dasar.” Jurnal Psikologi Teori dan Terapan 2.
Widodo, Bali. 2019. “Membangun Wawasan Kebangsaan yang Religius Demi Mewujudkan Integrasi.” Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan.
Wulandari, Devi Putri, dan Cindy Asli Pravesti. 2021. “Pengembangan Permainan Ular Tangga Keyakinan dalam Peningkatan Efikasi Diri Siswa SMP.” Jurnal Bimbingan dan Konseling 97.
Yuliyani, Rahmawati, Shinta Dwi Handayani, dan Somawati. 2017. “PERAN EFIKASI DIRI (SELF EFFICACY) DAN KEMAMPUAN BERPIKIR POSITIF TERHADAP KEMAMPUANN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA.” Jurnal Formatif 140.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.