Peran Pendidikan Etika Kristen dalam Media Sosial di Era Disrupsi

Authors

  • Mesirawati Waruwu Sekolah Tinggi Teologi Baptis Indonesia
  • Yonatan Alex Arifianto STT Sangkakala
  • Aji Suseno Sekolah Tinggi Teologi Baptis Indonesia

      DOI:

https://doi.org/10.52489/jupak.v1i1.5

Keywords:

Social media, Christian ethics, Disruption, Religious Education

Abstract

The limitless development of social media, its meaning and function have begun to shift, no longer as a means of establishing relationships, communication, but at the stage of losing the role of ethics and morals, even disputes have occurred triggered by debates from communicating in social media. The purpose of this study is to describe the role of Christian ethics education in relation to the impact of social media development in the era of disruption. Using descriptive qualitative methods with literature literature can find solutions for believers in facing moral decadence due to social media abuse by knowing the era of disruption and ethical challenges from the wrong use of social media can affect moral decadence so that Christian ethics education on a biblical basis can bring modern humans. Believers in particular have become bright in social media and their use in accordance with Christian faith in this era of disruption.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiyanti, Y., Lusiana, N., & Megasari, K. (2020). Bahan Ajar Aids Pada Asuhan Kebidanan. IKAPI.

Afandi, Y. (2018). Gereja Dan Pengaruh Teknologi Informasi “Digital Ecclesiology.” FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 1(2), 270–283. https://doi.org/10.34081/fidei.v1i2.12

Alinurdin, D. (2018). Etika Kristen Dan Teknologi Informasi: Sebuah Tinjauan Menurut Perspektif Alkitab. Veritas : Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 17(2), 91–105. https://doi.org/10.36421/veritas.v17i2.309

Arifianto, Y. A. (2020a). Pentingnya Pendidikan Kristen dalam Membangun Kerohanian Keluarga di Masa Pandemi Covid-19. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 94–106.

Arifianto, Y. A. (2020b). Peran Gembala Menanamkan Nilai Kerukunan dalam Masyarakat Majemuk. Voice Of Hamy Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 1–13.

Arifianto, Y. A., & sumiwi Rachmani, A. (2020). Peran Roh Kudus dalam Menuntun Orang Percaya kepada Seluruh Kebenaran Berdasarkan Yohanes 16 : 13. Jurnal Diegesis, 3(1), 1–12.

Bashori, K. (2018). Pendidikan Politik di Era Disrupsi. Sukma: Jurnal Pendidikan, 2(2), 287–310. https://doi.org/10.32533/02207.2018

Brownlee, M. (2006). Pengambilan Keputusan Etis Dan Faktor-Faktor Di Dalamnya. BPK Gunung Mulia.

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Jurnal Publiciana, 140–157.

Debora, K., & Han, C. (2020). Pentingnya peranan guru Kristen dalam membentuk karakter siswa dalam pendidikan Kristen: sebuah kajian etika Kristen. Diligentia: Journal of Theology and Christian Education, 2, No. 1(January), 1–14. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.19166/dll.v2i1.2212

Febriani, N. S. (2020). Preferensi Media Sosial Generasi Milenial pada Tingkat Pengetahuan Calon Legislatif. Nyimak: Journal of Communication, 4(1), 89. https://doi.org/10.31000/nyimak.v4i1.2225

Febriyanti, S. N., & Tutiasri, R. P. (2018a). Etika Komunikasi Netizen di Media Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1). https://doi.org/10.33005/jkom.v1i1.5

Harianto. (2012). Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab dan Pendidikan Masa Kini. ANDI.

Hermawan, C. W. (2009). Cara Mudah Membuat Komunitas Online PHPBB. ANDI.

Hermino, A. (2013). Asesmen Kebutuhan Organisasi Persekolahan. IKAPI.

Hurlock, E. B. (1993). Perkembangan Anak. Erlangga.

Irawan, R. A. (2019). Modul dan Panduan Teknis Gerakan Literasi Ma’arif. Asna Pustaka.

Iskarim, M. (2016). Dekadensi Moral di Kalangan Pelajar. Jurnal Edukasia Islamika, I(1), 1–2.

K, B. (1993). Etika. Gramedia Pustaka.

Kasali, R. (2018). Self Disruption. Mizan Anggota IKAPI.

Kristina, O. (2020). Pentingnya Pendidikan Etika Kristen Untuk Perguruan Tinggi.

Magnes, S. F. (1993). Etika Dasar. Pustaka Filsafat.

Matinahoruw, A. O. . (2020). Peran Pemuda Kristen Di Tengan Tantangan Revolusi 4.0. Ilmu Sosial Ke Agamaan, 1(1).

Objantoro, E. (2018). Religious Pluralism And Christian Responses. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat. https://doi.org/10.46445/ejti.v2i1.94

Ohoitimur, J. (2018). Tantangan bagi Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Peluang bagi Lembaga Pendidikan Tinggi Johanis Ohoitimur. Respons, 23(02), 143–166.

R, B. R. (2011). Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen (6th ed.). Gunung Mulia.

R, P. (2016). Fondasi Pendidikan Kristen. BPK Gunung Mulia.

Rhenald, K. (2018). The Great Shifting. Gramedia Pustaka.

Saragih, D. R. P. (2019). IMPLEMENTASI KEPEMIMPINAN KRISTEN. Voice of Wesley: Jurnal Ilmiah Musik Dan Agama. https://doi.org/10.36972/jvow.v2i2.27

Sudibyo, A. (2019). Jagad Digital Pembebas dan Penguasaan. Gramedia Pustaka.

Suwardana, H. (2018). Revolusi Industri 4. 0 Berbasis Revolusi Mental. JATI UNIK : Jurnal Ilmiah Teknik Dan Manajemen Industri, 1(1), 102. https://doi.org/10.30737/jatiunik.v1i2.117

Watie, E. D. S. (2016). Komunikasi dan media sosial (communications and social media). Jurnal The Messenger, 3(2), 69–74.

Wulansasi, A., & Ma’mun, A. A. J. (2019). KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN: MENGHADAPI DISRUPSI DAN VUCA DI MASA DEPAN. MANAGERE : Indonesian Journal of Educational Management, 1, 51–75.

Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28–38. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167

Downloads

Published

2020-12-04

How to Cite

Waruwu, M., Arifianto, Y. A., & Suseno, A. (2020). Peran Pendidikan Etika Kristen dalam Media Sosial di Era Disrupsi. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 1(1), 43-56. https://doi.org/10.52489/jupak.v1i1.5

Issue

Section

Articles