Tiktokers: Studi Kasus Tentang Penerimaan Konsep Diri Yang Positif Pada Mahasiswa ITBK Bukit Pengharapan Tawangmangu
DOI:
https://doi.org/10.52489/juteolog.v2i1.44Keywords:
TikTok, Self ConceptAbstract
This article aims to look at the self-concept that is formed in Christian youth today with the lively development of TikTok social media. In forming a positive self-concept of young people, external factors are very influential. Of the many studies that have been conducted, many have found that a positive self-concept is influenced by the TikTok social media application for TikTokers. Based on these facts, it is necessary to conduct research on the causes of positive self-concept for today's youth, especially Christian youth. Through descriptive qualitative research with a literature study approach and field surveys, it can describe the causes of positive self-concept TikTokers ITBK Bukit Pengharapan Tawangmangu to be implemented for today's Christian youth. From this research, it was found that the positive self-concept of TikTokers ITBK Bukit Pengharapan is not affected by TikTok social media, but because TikTokers ITBK Bukit Pengharapan Tawangmangu are young people who have accepted Christ and live life to be like Christ.
Downloads
References
Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504
Aprilian, D., Elita, Y., & Afriyati, V. (2020). Hubungan Antara Penggunaan Aplikasi Tiktok Dengan Perilaku Narsisme Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 8 Kota Bengkulu. Consilia : Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 2(3), 220–228. https://doi.org/10.33369/consilia.2.3.220-228
Aprilian, D., Elita, Y., & Vira Afriyati. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Aplikasi TikTok Dengan Perilaku Narsisme Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Consilia, 2(3).
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1990). Riset Kualitatif untuk Pendidikan: Pengantar ke Teori dan Metode. In Terjem.: Munandir. Jakarta: Depdikbud, Dikti. Proyek Pengembangan Pusat Fasilitas Bersama Antara Universitas. Depdikbud, Dikti. Proyek Pengembangan Pusat Fasilitas Bersama Antara Universitas.
Chandra Kusuma, D. N. S., & Oktavianti, R. (2020). Penggunaan Aplikasi Media Sosial Berbasis Audio Visual dalam Membentuk Konsep Diri (Studi Kasus Aplikasi Tiktok). Koneksi, 4(2), 372. https://doi.org/10.24912/kn.v4i2.8214
Corey, S. (2019). Generation Z A Century In The Making. Journal of Chemical Information and Modeling, 53.
Dani, R., & Padang, U. N. (2019). Hubungan Reference Group Dengan Intensi Switching Merek Telepon Seluler Pada Mahasiswa. Jurnal Riset Psikologi, 3, 1–11.
David Eko Setiawan. (2019). Kelahiran Baru Di Dalam Kristus sebagai titik Awal Pendidikan Karakter Unggul. Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 3(2), 154.
Fauziah, Y. R. (2019a). Konsep Diri Remaja Pengguna Aplikasi Tik Tok di Kota Bandung. In Jurnal Ilmu Komunikasi (Issue 112).
Fauziah, Y. R. (2019b). Konsep Diri Remaja Penggunaan Aplikasi Tik Tok Di Kota Bandung (Studi Fenomenologi Tentang Konsep Diri Remaja Pengguna Aplikasi Tik Tok Di Kota Bandung Dalam Menunjukan Eksistensi Diri Di Lingkungan Pergaulannya). http://elibrary.unikom.ac.id
Firamadhina, F. I. R., & Krisnani, H. (2021). PERILAKU GENERASI Z TERHADAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK: TikTok Sebagai Media Edukasi dan Aktivisme. Share : Social Work Journal, 10(2), 199. https://doi.org/10.24198/share.v10i2.31443
Hurlock, B. (1980). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Erlangga.
Ismail, J. (2021). 15 Istilah Dalam TikTok Yang Wajib Kamu Ketahui. Studio Antelope.
Jalaluddin Rakhmat. (1999). Psikologi Komunikasi. Remaja Rosdakarya.
June, H. (2015). Pastoral Konseling Alkitabiah 2. ANDI.
Kania Saraswatia, G., Zulpahiyana, Z., & Arifah, S. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsep Diri Remaja di SMPN 13 Yogyakarta. Jurnal Ners Dan Kebidanan Indonesia, 3(1), 33. https://doi.org/10.21927/jnki.2015.3(1).33-38
Kusumastuti, A., & Ahmad Mustamil Khoiron. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. CV Jejak.
Louis, B. (2013). Teologi Sistematika “Doktrin Manusia” Jilid 2. Momentum.
Matondang, S. (2018). Memahami Identitas Diri Remaja dalam Kristus Menurut Efesus 2:1-10. Illuminate Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 105–124.
Montag, C., Yang, H., & Elhai, J. D. (2021). On the Psychology of TikTok Use: A First Glimpse From Empirical Findings. Frontiers in Public Health, 9. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.641673
Najwa, S. (2014). Hubungan Konsep Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa SMA Al-Rifaie Gondanglegi Malang. In Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang (Issue 1). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Novilita, H., & Suharnan, S. (2013). Konsep Diri Adversity Quotient Dan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Psikologi Tabularasa, 8(1), 619–632.
Putri, W. S. R., Nurwati, N., & S., M. B. (2016). PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP PERILAKU REMAJA. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625
Rahmat, J. (2007). Psikologi Komunikasi. Remaja Rosdakarya.
Setiawan, D. E., & Yulianingsih, D. (2019). Signifikansi Salib Bagi Kehidupan Manusia dalam Teologi Paulus. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2(2), 227–246. https://doi.org/10.34081/fidei.v2i2.73
Sinaga, T. D. (2018). Pemulihan Alkitabiah terhadap konsep diri irasional kaum muda. Missio Ecclesiae, 7(2), 259–286.
We Are Social. (2020). Digital DATA OVERVEW 2020: Indonesia. In Global Digital Insights.
Widiarti, P. W. (2017). Konsep Diri (Self Concept) Dan Komunikasi Interpersonal Dalam Pendampingan Pada Siswa Smp Se Kota Yogyakarta. Informasi, 47(1), 135. https://doi.org/10.21831/informasi.v47i1.15035
Winarso, B. (2021). Apa Itu TikTok dan Apa Saja Fitur-fiturnya? Trikinet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jurnal Teologi (JUTEOLOG)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.